Exempel på projekt
Projektledare på uppdrag av skogsindustrin gällande ny reglering av Sveriges returpappershantering. Framtagning av business case och finansieringsmodell. Road-show hos svenska mediebolag. Framtagning av konsekvensanalys och fakta för kommunikation med regering, Miljödepartement och Naturvårdsverk. Analys av Promemoria från Miljödepartementet, framtagning av underlag för remissyttrande. Rapportering till VD och styrelse. Ordförande i Papperskretsen, ett nätverk med ledningspersoner från TU Medier i Sverige, Sveriges Tidskrifter, Gratistidningarnas Förening, Grafiska Företagen och Pressretur AB. Arbetet resulterade i att Sveriges regering i december 2020 beslutade att avskaffa Producentansvaret för tidningspapper - en stor seger för landets alla utgivare av papperstidningar.
Utredare/projektledare digital transformation och modernisering av IT-miljön hos större tjänsteproducerande företag (omsättning ca 2 000 MSEK/år): Systemkartläggning och förslag på handlingsplan till styrelsen på uppdrag av CTO:n. Plan för modernisering av IT-miljön. Efter beslut om modernisering i enlighet med förslaget, projektledare för utveckling av modern IT-lösning för back-office samt koordinator och beställare av extern App-utveckling för effektiv kundhantering. Projektledarskapet innefattar ett utvecklingsteam med interna och externa systemarkitekter, scrum-masters och utvecklare samt löpande kontakter med externa App-utvecklingsleverantörer. Rapportering till CTO, ledningsgrupp och styrelse.
Upphandlingskonsult distributionstjänster: Offerthantering till relevanta logistikföretag. Business case och analyser till grund för beslut om rikstäckande distributionstjänster för leverans av ca 2 miljoner försändelser per år. Framtagning av beslutsunderlag till styrelsen. Extern rådgivare och bollplank under ett efterföljande genomförande-projekt. Rapportering till VD, och vice VD.
Huvudprojektledare ICT-projekt. Kartläggning och nedbrytning av IT-kostnader, outsourcingavtal, IT-organisationer och IT-system. Benchmarking, framtagning av kravbild till grund för utveckling av green field-lösning och senare en koncernanpassad lösning. Due Dilligence med två leverantörer. Framtagning av business case och beslutsunderlag för styrelsen. Ansvarig för förhandlingar och avtal med internationella IT-leverantörer. Ca 25 IT-avtal tecknades. Ansvarig för genomförande-projektet. Projektet ledde fram till en helt ny leveransgodkänd IT-plattform och supportmodell.
Systemägare, beställare och projektledare IT-projekt. IT-system för hantering av hela inkommande produktionsflödet från bolagets kunder - ett stort antal mediehus. Installation av en koncern-gemensam verksamhetskritisk, redundant IT-lösning i tre produktionsanläggningar. Var beställare och operativt ansvarig för förstudier och projekt i samband med konkurrensutsatta upphandlingar inför implementationsprojekt samt vid kontinuerlig vidareutveckling. Utveckling av arbetsprocesser och funktionella krav, framtagning av avtalsunderlag, förhandlingar med leverantörer och avtalsarbete.
Systemägare och beställare av nytt affärssystem. Implementering av affärssystem (MS Dynamics Ax) för integrerad och digital hantering av inköp, lager, produktion och fakturering. Beställare och operativt inblandad i förstudier och projekt i samband med konkurrensutsatta upphandlingar inför implementationsprojekt. Utveckling av arbetsprocesser och funktionella krav, framtagning av avtalsunderlag, förhandlingar med leverantörer och avtalsarbete.
Systemägare och beställare av datalager. Uppgradering och re-design av datalager hos industrigrupp för analys av affärer och produktion. Modernisering, uppstädning och kvalitetssäkring av systemgränssnitten mot övriga verksamhetssystem i koncernen. Implementering av modern Business Intelligence-funktionalitet. Beställare och operativt inblandad i förstudier och projekt i samband med utvecklingsprojekt med interna resurser och externa experter. Utveckling av arbetsprocesser och funktionella krav, framtagning av avtalsunderlag, förhandlingar med leverantörer och avtalsarbete.
Projektledare i Ordning & Reda-projekt. Lean-projekt med fokus på utveckling och kvalitetssäkring av arbetsprocesser i samband med införandet av nya IT-system och ny produktionsutrustning. Projektteam med två tjänstemän och ett tjugotal anställda operatörer och underhållstekniker. Kartläggning och probleminventering avseende tidigare lösningar och arbetsprocesser. Utveckling av lean-koncept där vi förenklade och förtydligade operatörernas arbetsprocesser och arbetsmiljö. Införande av visuell standard för att tydliggöra var utrustning och verktyg skulle förvaras samt i vilket skick produktionsutrustningen skulle bibehållas. Studiebesök hos ledande industri-kollegor ute i Europa. Införande av visuellt Kanban-liknande system för dagligt operatörsunderhåll.
Huvudprojektledare vid komplett re-engineering av industrianläggning. Genomförande av ett storskaligt industriprojekt med näst intill ett komplett byte av all produktionsutrustning i 90 000 kvm industrianläggning. Projektledaruppdrag på uppdrag av koncernchefen att hålla ihop hela projektet från förstudie till avslutad implementering. Framtagning av business case och beslutsunderlag för styrelsen. Specificering och upphandling av ny utrustning för tryckning och efterbehandling inklusive industriella styrsystem. Projektet hade en budget på ca 400 MSEK. Kartläggning och problem-inventering avseende tidigare lösningar och arbetsprocesser. Utveckling av önskade arbetsprocesser och framtagning av funktionella krav. Identifiering av tänkbara leverantörer genom besök på mässor och studiebesök. Framtagning av lång leverantörslista och efterföljande RFI-process. Utvärdering av leverantörer och lösningar till grund för kort leverantörslista och RFQ. Leverantörs- och systemanalyser genom offertsvar, möten och studiebesök. Framtagning av detaljerad kravbild efter leverantörsmöten och studiebesök. Konkurrensutsatt upphandling inklusive referenskontroll och studiebesök. Ansvarig för förhandlingar och avtalsarbete. Operativt ansvarig för hela implementeringen. Bemanningen kunde halveras och investeringen med en förväntad livslängd på 15 år betalade sig på knappt 5 år.
Huvudprojektledare förstudie ny systemplattform marknad för tre mediehus. Konsultuppdrag på uppdrag av tre mediehus som gick samman för att specificera och handla upp ett gemensamt marknadssystem för tryckta och digitala medier med 300-400 användare. Kartläggning och problem-inventering avseende tidigare lösningar och arbetsprocesser. Utveckling av önskade arbetsprocesser och framtagning av funktionella krav. Identifiering av tänkbara systemleverantörer. Framtagning av lång leverantörslista och efterföljande RFI-process. Utvärdering av leverantörer och lösningar till grund för kort leverantörslista och RFQ. Leverantörs- och systemanalyser genom möten och studiebesök. Framtagning av detaljerad kravbild efter leverantörsmöten och studiebesök. Slutförd förstudie, men deltog ej i implementationsprojektet då jag bytte jobb i anslutning till att genomförande-projektet skulle påbörjas.
IT-rådgivare åt företags- och projekt-ledning: Större nordisk dagstidning stod inför ett komplett byte av den redaktionella systemmiljön med ett hundratal användare. Konsultuppdrag som omfattade att stötta projektledningen samt ingå i projektets styrgrupp. Tidningen specificerade och handlade upp ett redaktionellt system för tryckta och digitala medier. Kartläggning och problem-inventering avseende tidigare lösningar och arbetsprocesser. Utveckling av önskade arbetsprocesser och framtagning av funktionella krav. Identifiering av tänkbara systemleverantörer. Framtagning av lång leverantörslista och efterföljande RFI-process. Utvärdering av leverantörer och lösningar till grund för kort leverantörslista och RFQ. Leverantörs- och systemanalyser genom offertsvar, möten och studiebesök. Framtagning av detaljerad kravbild efter leverantörsmöten och studiebesök. Konkurrensutsatt upphandling inklusive referenskontroll och studiebesök. Rådgivare hela vägen fram till avslutad implementering.
Huvudprojektledare ny redaktionell systemmiljö hos ledande nordisk dagstidning. Tidningen stod inför ett komplett byte av den redaktionella systemmiljön för 400 journalister. Konsultuppdrag på uppdrag av redaktions- och IT-ledningen att hålla ihop hela projektet från förstudie till avslutad implementering. Uppdraget innebar specificering och upphandling av ett redaktionellt mediesystem. Kartläggning och problem-inventering avseende tidigare lösningar och arbetsprocesser. Utveckling av önskade arbetsprocesser och framtagning av funktionella krav. Identifiering av tänkbara systemleverantörer. Framtagning av lång leverantörslista och efterföljande RFI-process. Utvärdering av leverantörer och lösningar till grund för kort leverantörslista och RFQ. Leverantörs- och systemanalyser genom offertsvar, möten och studiebesök. Framtagning av detaljerad kravbild efter leverantörsmöten och studiebesök. Konkurrensutsatt upphandling inkl referenskontroll och studiebesök. Ansvarig för förhandlingar och avtalsarbete. Operativt ansvarig för hela implementeringen på alla redaktionella avdelningar.