Söker du en erfaren ledare, rådgivare eller styrelsemedlem?

Kontakta oss. Stetech gör SKILLNAD.

På Stetech Development har vi stor erfarenhet av att både leda och ta ansvar för allt ifrån kortare uppdrag med få inblandade till komplexa internationella projekt som sträcker sig över flera år och med hundratals deltagare från olika företag och länder.

Ett genomgående tema i våra projekt är förändring och utveckling. Ofta med ett uppdrag att öka konkurrenskraften genom att bli mer effektiv och med teknikskiften som medel. Allt för att vässa erbjudandet till slutkunden.

Vi är en utvecklingsinriktad partner med lång erfarenhet av att driva komplexa projekt, från omvärldsanalyser och business case till genomförande och projektavslut. Vi ser till att projektet kommer i mål och gör allt för att - under så kontrollerade former som möjligt - säkerställa resultatmål, tidtabell och budget. Vi kan antingen leda operativt eller agera som rådgivare åt en styrelse, en företagsledning eller ett projektteam. 

Vi verkar aktivt för att de mål som sätts upp kan realiseras genom en kombination av strukturerat arbetssätt, erfarenhet och ett tydligt ledarskap. Kompetens, engagemang och innovationskraft är några av våra främsta kännetecken.

Vi jobbar både med strategiska förändringsprojekt eller fungerar som ett operativt stöd i den dagliga verksamheten. 

Stetech_Triangel_Blue_cmyk.png
 

STETECH DEVELOPMENT AB
+46 70-528 45 52
johan.stenberg@stetech.se

 

VÅRT ERBJUDANDE

  • Planering och genomförande av strategiska affärsprojekt eller förändringsprojekt

  • Senior rådgivare/konsult 

  • Styrelseuppdrag

Rådgivningen kan röra större utvecklingsprojekt - vi har stor erfarenhet av tekniska projekt inom IT, produktion och logistik - eller mer generella affärsmässiga projekt med inriktning på strategi, sälj- och marknad, upphandling/investeringar eller effektivisering/lönsamhet.  

 

Johan Stenberg, VD och SENIOR Partner

Erfaren ledare och projektproffs med mångårig erfarenhet av strategiskt arbete på styrelsenivå

Johan S.jpg

Johan är civilingenjör och docent i medieteknik på KTH och har jobbat i ledande positioner inom industrin och i akademin sedan 1998. Rollerna har innefattat tjänster som teknisk direktör, exekutiv direktör, programdirektör, VD, adjungerad professor, styrelseledamot och styrelseordförande.

Merparten av uppdragen har inneburit direkt operativt ansvar för stora och ofta komplexa IT- eller industriprojekt. Verksamhetsområdena har främst varit inom IT, media, industriell produktion och logistik.

Johan ses som en drivande lagbyggare som får teamet att fokusera, leverera och tycka att det är kul på jobbet. Metoden är en kombination av tydligt ledarskap, erfarenhet, nyfikenhet på människor och passion för lyckade projekt.

Försäljning, lönsamhet och utveckling har varit nyckelord i de verksamheter han ansvarat för. Han har hög arbetskapacitet, är analytisk och kommunikativ samt har en stor erfarenhet av att organisera och leda team och projekt. Ledstjärnan är att ständigt vidareutveckla medarbetarna och de verksamheter han är involverad i. Han går gärna in i roller som ledare, projektledare, rådgivare eller agerar utifrån en styrelseposition.

Exempel på uppdrag där Johan kan bidra och göra skillnad kan vara ett turn-around-case, ett snabbväxande företag som behöver kompletteras med senior erfarenhet eller ett komplext projekt med affärs- och/eller teknikinriktning som behöver en ledare eller rådgivare.

professionell bakgrund

Med en bakgrund som konsult, projektledare och företagsledare, sedan 1998 har arbetet har ofta handlat om att ansvara för stora - och ofta komplexa - projekt med affärs- och teknikfokus. Vid sidan av den industriella karriären (som IT-entreprenör och mångårig ledare inom Bonnier-koncernen) är han docent på KTH med erfarenhet från akademin i roller som gästprofessor och adjungerad professor.

Johan är öppen både för styrelseuppdrag eller att agera som ledare/projektledare på interimsbasis, alternativt att agera utifrån en i roll som rådgivare eller analytiker.

Johan Stenberg

Har arbetat i ledande positioner både på styrelsenivå och som operativt ansvarig sedan 1998. Merparten av arbetet har ofta handlat om att ansvara för större och ofta komplexa projekt med affärs- och teknikfokus inom IT, tillverkning, logistik och media.

Arbetslivserfarenhet

  • VD och partner, Stetech Development AB, 2020-

  • Programdirektör Bonnier ICT, 2017-2019

  • Styrelseordförande ”Bold Borås”, 2013-2019
 (Egentligen Borås Tidning Tryckeri AB, ett Bonnier-Gota Media joint venture)

  • Exekutiv Direktör Bold-gruppen med ansvar för sälj, marknad, inköp och teknik, (Bonnier), 2013-2016

  • Teknisk Direktör (ansvar för teknik, investeringar och projekt), Bold Printing Group AB (Bonnier), 2007-2013

  • VD/konsult/partner, MWM Media Workflow Management AB, 1998-2006

  • Projektledare, Östgöta Correspondenten (Media group)/MWM Media Workflow Management AB, 1997-1998

  • Doktorand inom IT och produktionssystem, KTH, 1991-1996

 

PERSONLIGT

Johan har en bakgrund som elitidrottare med passion för paddling i alla dess former.

JS-mot-beachen.png

Tidigare Tjänster

Programdirektör och huvudansvarig ICT-projekt: Nordiskt projekt i större koncern med 120 bolag och 6 000 medarbetare som skulle konsolidera sin IT-driftsmiljö och IT-support. Rapportering på styrelse- och koncernledningsnivå.

Kommersiellt ansvarig och exekutiv direktör för en industrigrupp med 400 anställda. Beställare alternativt projektledare för ett flertal affärsrelaterade projekt med fokus på att öka försäljningen och lönsamheten. I detta ingick att tillsammans med säljorganisationen utveckla kunderbjudanden, prissättning, kalkyler, kundavtal och säljprocesser.

Teknisk direktör för industrigrupp. Huvudansvarig och projektledare för investeringar på ca 700 MSEK under fem år i en industrigrupp med tre produktionsenheter. Frekventa kontakter, förhandlingar och projekt med globala system- och maskinleverantörer. Framtagning av business case och beslutsunderlag för investeringar. Totalrenovering av två produktionsanläggningar med avseende på IT-stöd, processer, produktionsutrustning och organisation.

VD, partner, konsult och konsultchef, IT-bolag. Utveckling av internetbaserade workflow-system, start-up med stark tillväxt. Leveranser till ledande mediebolag i Norden. Projektledare i samband med förstudier och systemleveranser, uppdrag som managementkonsult med fokus på arbetsprocesser och produktivitetsutveckling.

Projektledare inom IT och industriell produktion, mediebolag. Projektledning inom IT-utveckling och implementering av IT-system, projektledare kvalitetsprojekt. Ett av projekten ledde till en avknoppning där mediekoncernen gick in som huvudägare och Johan tillträdde som VD.
Doktorand inom IT och produktionssystem, KTH. 100% industrifinansierade projekt i samverkan med IT- och medieindustrin.

Styrelseuppdrag

  • Pressretur AB, 2019- 
(Adjungerad i styrelsen i bolag ägt av flera börsnoterade skogsbolag)

  • Borås Tidning Tryckeri AB, 2013-2019 
(Ordförande i ett Bonnier-Gota Media joint venture)

  • Bold Printing Stockholm AB, 2013-2016

  • Bold Printing Malmö AB, 2013-2014

  • Svenska Kanotförbundet, 2005-2006

  • MWM Media Workflow Management AB, 1998-2006

LEDNINGSGRUPPER

  • Boldgruppen, 2013-2016 (ordförande)

  • Bold Printing Stockholm AB, 2013-2016

  • Bold Printing Group AB, 2007-2013

  • KTH/Computer Science and Communication-school, 2011

  • KTH/Media Technology, 2010-2011 (ordförande)

  • MWM Media Workflow Management AB, 1998-2006 (ordförande 1998-2003)

  • Östgöta Correspondenten 1997-1998

Akademiska roller/Examina

  • Adjungerad professor KTH, deltid, (Bonnierfinansierad) 2011-2018

  • Docent, KTH, Medieteknik 2014

  • Gästprofessor, deltid, KTH 2009-2011

  • Teknologie doktor (Ph.D.), KTH, Grafisk Teknik, 1997

  • Teknologie licentiat, KTH, KTH, Grafisk Teknik, 1994

  • Civilingenjör, KTH, Maskinteknik 1991

Exempel på projekt

Projektledare på uppdrag av skogsindustrin gällande ny reglering av Sveriges returpappershantering. Framtagning av business case och finansieringsmodell. Road-show hos svenska mediebolag. Framtagning av konsekvensanalys och fakta för kommunikation med regering, Miljödepartement och Naturvårdsverk. Analys av Promemoria från Miljödepartementet, framtagning av underlag för remissyttrande. Rapportering till VD och styrelse. Ordförande i Papperskretsen, ett nätverk med ledningspersoner från TU Medier i Sverige, Sveriges Tidskrifter, Gratistidningarnas Förening, Grafiska Företagen och Pressretur AB. Arbetet resulterade i att Sveriges regering i december 2020 beslutade att avskaffa Producentansvaret för tidningspapper - en stor seger för landets alla utgivare av papperstidningar.

Utredare/projektledare digital transformation och modernisering av IT-miljön hos större tjänsteproducerande företag (omsättning ca 2 000 MSEK/år): Systemkartläggning och förslag på handlingsplan till styrelsen på uppdrag av CTO:n. Plan för modernisering av IT-miljön. Efter beslut om modernisering i enlighet med förslaget, projektledare för utveckling av modern IT-lösning för back-office samt koordinator och beställare av extern App-utveckling för effektiv kundhantering. Projektledarskapet innefattar ett utvecklingsteam med interna och externa systemarkitekter, scrum-masters och utvecklare samt löpande kontakter med externa App-utvecklingsleverantörer. Rapportering till CTO, ledningsgrupp och styrelse.

Upphandlingskonsult distributionstjänster: Offerthantering till relevanta logistikföretag. Business case och analyser till grund för beslut om rikstäckande distributionstjänster för leverans av ca 2 miljoner försändelser per år. Framtagning av beslutsunderlag till styrelsen. Extern rådgivare och bollplank under ett efterföljande genomförande-projekt. Rapportering till VD, och vice VD.

Huvudprojektledare ICT-projekt. Kartläggning och nedbrytning av IT-kostnader, outsourcingavtal, IT-organisationer och IT-system. Benchmarking, framtagning av kravbild till grund för utveckling av green field-lösning och senare en koncernanpassad lösning. Due Dilligence med två leverantörer. Framtagning av business case och beslutsunderlag för styrelsen. Ansvarig för förhandlingar och avtal med internationella IT-leverantörer. Ca 25 IT-avtal tecknades. Ansvarig för genomförande-projektet. Projektet ledde fram till en helt ny leveransgodkänd IT-plattform och supportmodell.

Systemägare, beställare och projektledare IT-projekt. IT-system för hantering av hela inkommande produktionsflödet från bolagets kunder - ett stort antal mediehus. Installation av en koncern-gemensam verksamhetskritisk, redundant IT-lösning i tre produktionsanläggningar. Var beställare och operativt ansvarig för förstudier och projekt i samband med konkurrensutsatta upphandlingar inför implementationsprojekt samt vid kontinuerlig vidareutveckling. Utveckling av arbetsprocesser och funktionella krav, framtagning av avtalsunderlag, förhandlingar med leverantörer och avtalsarbete.

Systemägare och beställare av nytt affärssystem. Implementering av affärssystem (MS Dynamics Ax) för integrerad och digital hantering av inköp, lager, produktion och fakturering. Beställare och operativt inblandad i förstudier och projekt i samband med konkurrensutsatta upphandlingar inför implementationsprojekt. Utveckling av arbetsprocesser och funktionella krav, framtagning av avtalsunderlag, förhandlingar med leverantörer och avtalsarbete. 

Systemägare och beställare av datalager. Uppgradering och re-design av datalager hos industrigrupp för analys av affärer och produktion. Modernisering, uppstädning och kvalitetssäkring av systemgränssnitten mot övriga verksamhetssystem i koncernen. Implementering av modern Business Intelligence-funktionalitet. Beställare och operativt inblandad i förstudier och projekt i samband med utvecklingsprojekt med interna resurser och externa experter. Utveckling av arbetsprocesser och funktionella krav, framtagning av avtalsunderlag, förhandlingar med leverantörer och avtalsarbete. 

Projektledare i Ordning & Reda-projekt. Lean-projekt med fokus på utveckling och kvalitetssäkring av arbetsprocesser i samband med införandet av nya IT-system och ny produktionsutrustning. Projektteam med två tjänstemän och ett tjugotal anställda operatörer och underhållstekniker. Kartläggning och probleminventering avseende tidigare lösningar och arbetsprocesser. Utveckling av lean-koncept där vi förenklade och förtydligade operatörernas arbetsprocesser och arbetsmiljö. Införande av visuell standard för att tydliggöra var utrustning och verktyg skulle förvaras samt i vilket skick produktionsutrustningen skulle bibehållas. Studiebesök hos ledande industri-kollegor ute i Europa. Införande av visuellt Kanban-liknande system för dagligt operatörsunderhåll.

Huvudprojektledare vid komplett re-engineering av industrianläggning. Genomförande av ett storskaligt industriprojekt med näst intill ett komplett byte av all produktionsutrustning i 90 000 kvm industrianläggning. Projektledaruppdrag på uppdrag av koncernchefen att hålla ihop hela projektet från förstudie till avslutad implementering. Framtagning av business case och beslutsunderlag för styrelsen. Specificering och upphandling av ny utrustning för tryckning och efterbehandling inklusive industriella styrsystem. Projektet hade en budget på ca 400 MSEK. Kartläggning och problem-inventering avseende tidigare lösningar och arbetsprocesser. Utveckling av önskade arbetsprocesser och framtagning av funktionella krav. Identifiering av tänkbara leverantörer genom besök på mässor och studiebesök. Framtagning av lång leverantörslista och efterföljande RFI-process. Utvärdering av leverantörer och lösningar till grund för kort leverantörslista och RFQ. Leverantörs- och systemanalyser genom offertsvar, möten och studiebesök. Framtagning av detaljerad kravbild efter leverantörsmöten och studiebesök. Konkurrensutsatt upphandling inklusive referenskontroll och studiebesök. Ansvarig för förhandlingar och avtalsarbete. Operativt ansvarig för hela implementeringen. Bemanningen kunde halveras och investeringen med en förväntad livslängd på 15 år betalade sig på knappt 5 år.

Huvudprojektledare förstudie ny systemplattform marknad för tre mediehus. Konsultuppdrag på uppdrag av tre mediehus som gick samman för att specificera och handla upp ett gemensamt marknadssystem för tryckta och digitala medier med 300-400 användare. Kartläggning och problem-inventering avseende tidigare lösningar och arbetsprocesser. Utveckling av önskade arbetsprocesser och framtagning av funktionella krav. Identifiering av tänkbara systemleverantörer. Framtagning av lång leverantörslista och efterföljande RFI-process. Utvärdering av leverantörer och lösningar till grund för kort leverantörslista och RFQ. Leverantörs- och systemanalyser genom möten och studiebesök. Framtagning av detaljerad kravbild efter leverantörsmöten och studiebesök. Slutförd förstudie, men deltog ej i implementationsprojektet då jag bytte jobb i anslutning till att genomförande-projektet skulle påbörjas.   

IT-rådgivare åt företags- och projekt-ledning: Större nordisk dagstidning stod inför ett komplett byte av den redaktionella systemmiljön med ett hundratal användare. Konsultuppdrag som omfattade att stötta projektledningen samt ingå i projektets styrgrupp. Tidningen specificerade och handlade upp ett redaktionellt system för tryckta och digitala medier. Kartläggning och problem-inventering avseende tidigare lösningar och arbetsprocesser. Utveckling av önskade arbetsprocesser och framtagning av funktionella krav. Identifiering av tänkbara systemleverantörer. Framtagning av lång leverantörslista och efterföljande RFI-process. Utvärdering av leverantörer och lösningar till grund för kort leverantörslista och RFQ. Leverantörs- och systemanalyser genom offertsvar, möten och studiebesök. Framtagning av detaljerad kravbild efter leverantörsmöten och studiebesök. Konkurrensutsatt upphandling inklusive referenskontroll och studiebesök. Rådgivare hela vägen fram till avslutad implementering.     

Huvudprojektledare ny redaktionell systemmiljö hos ledande nordisk dagstidning. Tidningen stod inför ett komplett byte av den redaktionella systemmiljön för 400 journalister. Konsultuppdrag på uppdrag av redaktions- och IT-ledningen att hålla ihop hela projektet från förstudie till avslutad implementering. Uppdraget innebar specificering och upphandling av ett redaktionellt mediesystem. Kartläggning och problem-inventering avseende tidigare lösningar och arbetsprocesser. Utveckling av önskade arbetsprocesser och framtagning av funktionella krav. Identifiering av tänkbara systemleverantörer. Framtagning av lång leverantörslista och efterföljande RFI-process. Utvärdering av leverantörer och lösningar till grund för kort leverantörslista och RFQ. Leverantörs- och systemanalyser genom offertsvar, möten och studiebesök. Framtagning av detaljerad kravbild efter leverantörsmöten och studiebesök. Konkurrensutsatt upphandling inkl referenskontroll och studiebesök. Ansvarig för förhandlingar och avtalsarbete. Operativt ansvarig för hela implementeringen på alla redaktionella avdelningar.

 

Kontakta oss

Stetech Developement AB, Renstiernas gata 22, lgh 1401, 
SE-116 31 Stockholm

Använda kontaktformuläret här nedan. Du är alltid välkommen att höra av dig direkt! Ring på +46 70-528 45 52 eller skicka ett mail till johan.stenberg@stetech.se